Foto Het plein is een uitdagende en natuurlijke speelplek

Natuurplein
  • Ontdekken
  • Speel-tuin
  • Van alles te doen
  • Beestjes zoeken
  • Ouders helpen mee

Buiten spelen

In de pauze kunnen de kinderen buiten spelen. In de onderbouw zijn er meer momenten dat de kinderen naar buiten gaan. Ons plein is een uitdagende en natuurlijke speelplek: ook dan wordt er geleerd, je leert samen spelen en rekening houden met elkaar. Je leert bewegen (klimmen, schommelen, glijden, rijden, fietsen...) je leert jezelf kennen, wat kan ik al wel/wat durf ik nog niet, je leert risico's inschatten en er mee omgaan. Hoe zorg ik dat ik niet (te) nat wordt als ik met de pomp speel?

Plein

Het speelplein is een échte 'speel-tuin'. De speelruimte is vergroot en loopt over in de openbare ruimte waar ook de hogere groepen kunnen spelen. De kleuters hebben hun eigen afgescheiden speelruimte. Het hele speelgebied is een 'natuurlijk speelterrein' met struiken en boomstammen, verstopplekken, zand, een klimwand, en een echte waterpomp. Op het schoolterrein zijn een aantal wadi's gemaakt waar het regenwater van het dak naartoe geleid wordt. Leuk als het een paar dagen regent! Een uitdagende speelplek waar een kind zich niet snel kan vervelen.

De aanleg

Het plein bij Blauw is rond 2009 aangelegd toen openbare basisschool De Gentiaan het gebouw nog gebruikte, een jaar later werd bij Groen het natuurplein aangelegd door ’t Schrijvertje zelf.
Het proces was vergelijkbaar: voor het ontwerp zijn de wensen van kinderen het startpunt geweest. In alle groepen is nagedacht over de vraag: 'Wat wil je allemaal kunnen doen als je buiten speelt?' Dat leverde een lijst op met activiteiten. Hiermee is Karsten Orth van de gemeente Apeldoorn aan het werk gegaan bij De Gentiaan wat nu locatie Blauw is.
Het jaar erna was ’t Schrijvertje aan de beurt, nu locatie Groen. Hier hebben we ervoor gekozen om de openbare speelruimte buiten het schoolterrein te verbinden aan het natuurplein van de school. Hiermee is één groot speelgebied ontstaan voor de kinderen van de school en voor de kinderen uit de buurt. Het ontwerp is in detail verder uitgewerkt door Paul van Eerd (www.burobuitenruimte.nl). Alle werkzaamheden zijn in het voorjaar van 2010 uitgevoerd door Paul en zijn collega's.
Hierbij werden de kinderen steeds ingeschakeld: tegels uit het plein halen, boomstammen versjouwen, metselen, struiken planten. Van groep 1 tot 8 hielp mee. Zo werd het echt het eigen plein van de kinderen.

Beheer

Het plein wordt onderhouden door een vrijwilliger en door de ouders. Alle ouders worden ingeroosterd om hier in mee te werken. In pauzes kunnen ook kinderen zelf hun steentje bijdragen: in de herfst is het leuk om mee te helpen om blaadjes te vegen! En terwijl je dan samen bezig bent steek je meteen wat op over alles wat er groeit, en alle beestjes die je tegenkomt.

Springzaad

De school is aangesloten bij het netwerk van natuurspeelplekken www.springzaad.nl. We krijgen regelmatig bezoek van belangstellenden die meer willen weten over dit bijzondere plein. Voor meer informatie of een bezoek kunt u een afspraak maken met de directie van de school.

Mogelijkheden

Wat kún je allemaal op ons plein? Springen, voetballen, schommelen, pakkertje, verstoppertje, 'chillen', glijden, klimmen, duikelen, bespieden, skeeleren, rennen, elastieken, met water knoeien, pompen, graven (heel diep), taartjes bakken, tikkertje, bouwen, overlopertje, bloemetjes bekijken, paardje spelen, basketballen, touwtje springen, glijden in de sneeuw, knikkeren, hutten bouwen, sneeuw vegen in de winter, huppelen, klauteren, fietsen, steppen, 'rondje om de tafel', tafeltennissen, rijden, duwen, lezen op een rustig plekje, kaartjes ruilen, hockey, waterballet, beestjes zoeken, hangen aan stang, lummelen, 'eitje kakken', in de tuin werken, blad vegen in de herfst en nog véél meer!

Schoenen uit

Iedere dag genieten we van buitenspelen op ons groene plein. Een nadeel hiervan is ( naast de vieze was die u thuis te verwerken krijgt ;-) dat er heel veel zand en modder de school in gelopen wordt. De lokalen en de materialen worden zo erg vies. Om die reden is in schooljaar 2016-2017 een experiment gedaan met schoenen uit doen. We merken al gauw dat kinderen er snel helemaal aan gewend waren. Je komt binnen, je zet je schoenen neer, je pakt je sloffen/slippers/crocs/gympen of je gaat op je sokken de klas in.
En wat levert het op?
We merken dat de lokalen écht veel schoner bleven. Maar dat was niet alles. Ook de wc's blijven veel schoner. Op één of andere manier deed iedereen veel beter z'n best om de vloer droog te houden. En dat was óók een voordeel! Daarom is besloten om na de renovatie in alle groepen zo te gaan werken. Leren en spelen op 't Schrijvertje: dat doe je op je sloffen (of je crocs/gympen/sokken/slippers).